Σελίδα 1 από 1

Φρένα και ABS. Καλό μόνο γι'αυτούς που το θέλουν?

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Τρί Οκτ 31, 2006 10:46 pm
από Dimitris
Φρένο και ABS. Καλό μόνο γι’ αυτούς που το θέλουν ή κάτι τι αποτελεσματικότερο?

Οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτή τη στιγμή πειραματίζονται με το ΑΒS και η ΒΜW το χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια. Το πρόβλημα με πολλά συστήματα ABS έγκειται στο ότι δεν είναι εξελιγμένα. Οι μοτοσικλέτες δεν είναι σαν τα αυτοκίνητα. Εάν μπλοκάρει ένας τροχός του αυτοκινήτου, το μόνο που έχει να κάνει ένα ABS είναι να μειώσει στιγμιαία τη δύναμη φρεναρίσματος που ασκείται στον συγκεκριμένο τροχό, επιτρέποντας έτσι στο ελαστικό να ξαναβρεί πρόσφυση. Εύκολη σχετικά δουλειά καθώς ένα αυτοκίνητο έχει τέσσερις μεγάλους τροχούς και η μείωση του φρεναρίσματος στον ένα δεν πρόκειται να επηρεάσει κατά πολύ τη συνολική δύναμη που ασκείται στο φρενάρισμα.

Οι μοτοσικλέτες όμως σταματούν διαφορετικά από τα αυτοκίνητα. Το μεγαλύτερο μέρος της δύναμης που ασκείται κατά το φρενάρισμα περνάει από το μπροστινό ελαστικό. Αν το ABS μειώσει το φρενάρισμα για να αποτρέψει το ενδεχόμενο γλίστρημα, αυτό θα έχει μια σίγουρη επίδραση στο συνολικό φρενάρισμα Επίσης οι μοτοσικλέτες πλαγιάζουν. Όταν μια μοτοσικλέτα βρίσκεται υπό κλίση, η περιφέρεια του ελαστικού που περιστρέφεται αλλάζει και αυτό μπερδεύει τους σένσορες ως προς το αν χρησιμοποιούνται τα φρένα. Ο μόνος πραγματικός τρόπος για να λυθεί αυτό το πρόβλημα θα ήταν η χρήση γυροσκοπίων, όμως τότε το κόστος και το βάρος του συστήματος ABS θα εκτοξεύονταν στα ύψη.

Έτσι λοιπόν οι μοτοβιομηχανίες πρέπει να εξελίξουν ένα ABS που να μπορεί να αντεπεξέλθει στις ιδιάζουσες συνθήκες φρεναρίσματος μιας μοτοσικλέτας.

Στη συνέχεια οι James Whitham και John Hogan πειραματίζονται και συγκρίνουν τα αποτελέσματα φρεναρίσματος με και χωρίς ABS πάνω σε μια Triumph Sprint ST.

Τεστ 1: Συνδυασμός και των 2 φρένων από τα 120 στα 0 km/h.
Χρησιμοποιώντας και τα 2 φρένα ο James σταμάτησε πιό γρήγορα με το ABS απ’ότι χωρίς αυτό και μας εξέπληξε. Πως και έτσι?
“Με το ΑΒS το πίσω φρένο έχει μεγάλη διαφορά. Όταν φρενάρεις άγρια το ABS ενεργοποιείται και μειώνει την δύναμη στο μπροστινό φρένο, πράγμα το οποίο μεταφέρει το βάρος στο πίσω μέρος της μοτοσικλέτας, επειδή αποσυμπιέζεται το πιρούνι.

Τεστ 2: Χρήση μόνο του εμπρός φρένου, από τα 120 στα 0 km/h.
Μόνο με ένα φρένο ο James νικάει το ABS…
“Μόλις ισορρόπησα τη μοτοσικλέτα πατώντας το φρένο είχα να συγκεντρωθώ μόνο στο τι έκανε το μπροστινό λάστιχο. Μπορώ να νιώσω πότε το λάστιχο θα μπλοκάρει κι έτσι αφήνω ελαφρά το φρένο”.

Τεστ 3: Χρήση μόνο του πίσω φρένου, από τα 120 στα 0 km/h.
Για ακόμη μια φορά ο James υπερισχύει του ABS και μας λέει πως:
“Δεν έχει μεγάλη σημασία αν ο πίσω τροχός μπλοκάρει. Ένα γλίστρημα πέντε μέτρων του μπροστινού είναι άσχημο. Με τον πίσω τα πράγματα δεν είναι το ίδιο. Χρησιμοποιώντας μόνο το πίσω, φρενάρισα απλώς μέχρι να μπλοκάρει ο τροχός και μετά το άφησα λίγο. Μπορούσα να είμαι λίγο πιο σκληρός απ’ότι με το μπροστά καθώς δεν ανησυχούσα μήπως μπλοκάρει”

Συμβουλές του Whitham για καλύτερο φρενάρισμα:

Τα περισσότερα ατυχήματα που οφείλονται στο φρενάρισμα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της αρχικής πίεσης στη μανέτα. Ένα άρπαγμα πανικού μπορεί να καταλήξει σε μπλοκάρισμα του μπροστινού τροχού και κατά συνέπεια στη πτώση.

Στο στεγνό οδόστρωμα μπορείς να πιέσεις τα φρένα. Στο βρεγμένο όχι. Αυτό που π΄ρεπει να κάνεις είναι να μεταφέρεις λίγο βάρος στο μπροστινό λάστιχο προτού πιέσεις με δύναμη τα φρένα, ειδάλλως θα γλιστρήσει.

Στην αρχή φρενάρεις σιγά ώστε να μεταφερθεί το βάρος μπροστά και ισορροπείς τη μοτοσικλέτα. Στη συνέχεια φρενάρεις όλο και πιο άγρια. Σε μια ευθεία πιθανώς να τη γλιτώσετε με ένα πιθανό μπλοκάρισμα του μπροστινού, σε μια στροφή όμως όχι. Γι’αυτό να φρενάρετε με τη μοτοσικλέτα πάντα όρθια στο βρεγμένο.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:


Σε μια κατάφαση ανάγκης έχεις μερικά δέκατα του δευτερολέπτου για να αντιδράσεις και στη συνέχεια να φρενάρεις. Τότε είναι που το ABS μπορεί να αποδειχθεί σωτήριο. Όπως λέει ο James “το πιο επικίνδυνο στάδιο του φρεναρίσματος είναι το αρχικό. Σε αυτό το σημείο έχεις τις περισσότερες πιθανότητες να μπλοκάρεις τον τροχό και να πέσεις. “
Ο James ίσως να κατάφερε να ξεπεράσει το ABS σε μερικές περιπτώσεις αλλά προσθέστε την αδρεναλίνη, τον πανικό και το απροετοίμαστο ξαφνικό φρενάρισμα και τότε τα αποτελέσματα θα ήταν διαφορετικά, γιατί το test έγινε σε ελεγχόμενο περιβάλλον.
Αυτό το test έδειξε ότι η ικανότητα φρεναρίσματος ενός μέσου αναβάτη αυξάνεται σημαντικά με το ABS.
Το ABS είναι σίγουρα εδώ για να μείνει. Αν η επόμενη γενιά ABS μπορέσει να προσφέρει τα πλεονεκτήματα χωρίς τα μειονεκτήματα, τότε θα είναι δύσκολο να βρούμε ένα επιχείρημα εναντίον τους.



Πηγή ΜΟΤΟ.

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Τρί Οκτ 31, 2006 11:41 pm
από ktm_isa
Σωστός ο Δημήτρης 8)

+1000 κύριε μου ..! :smt006

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 01, 2006 12:18 am
από Dbandit
Καλο το αρθρο Δημητρη. 8)

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 01, 2006 4:18 pm
από Ofanis
TO ΑΒS ΣΩΖΕΙ ΖΩΕΣ!!!!!!!

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 01, 2006 4:39 pm
από iliasRC31
διαβάζοντας το αρθρο απο το περιοδικό και προσπαθοντας να βαλω τις συνθηκες στο μυαλο μου συμπερανα τα εξείς :

Πρωτον ακομα το abs στις μηχανες δεν εχει οριστεί και καθε εταιρεία αναπτυσει κατι δικό του .

Αλλα ασχετος ποια μορφη οτιδηποτε εμποδιζει σε φρεναρισμα να μπλοκαρει τον τροχο σιγουρα θα βοηθησει υπερβολικα τον μεσο αναβατη ακομα και τον εμπειρο.

Μια και που το κομματι προσφυση δεν ειναι παντα ελεγχομενο . Το τεστ που ολοι διαβασαμε αναφερεται σε συνθηκες ορισμενες και ελεγχομενες και παλι τα πηγε παρα πολυ καλα και ιδιαιτερα σε βρεγμενο .

Οποτε την επομενη φορά που θα αγοράσετε μηχανη σκευτείτε το μοντελο με ABS και να ειστε σιγουροι οτι καποια στιγμη θα το προσκυνατε . Ετσι και αλλιως μελοντικα ολες θα εχουν ,ακομα και οι SS που προριζονται για χρηση δρομου .

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 03, 2006 10:54 pm
από iliasRC31
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα

Πηγη: Περιοδικό Μοτο