Μagna Grecia (Η Μεγάλη Ελλάδα)

Super Travel

Μagna Grecia (Η Μεγάλη Ελλάδα)

Δημοσίευσηαπό Dimitris την Παρ Δεκ 15, 2006 1:15 am

Η ιστορία μας αρχίζει πριν από 3.500 χρόνια, με την άφιξη των Μυκηναίων στην Απουλία, στα παράλια του κόλπου του Τάραντα, και στη Βιβάρα, ένα νησάκι στις Αιολίδες νήσους (1).

Έκτοτε, η εξάπλωσή τους σε όλο το χώρο της Νότιας Ιταλίας θα είναι ραγδαία και οι αποδείξεις της παρουσίας τους θα βρίσκονται σε όλο αυτόν το χώρο. Ακολούθησε ένα σύντομο διάλειμμα, που προκλήθηκε από την κατάρρευση της Μυκηναϊκής ισχύος, μετά από το οποίο πρώτοι οι Χαλκιδείς (οι κάτοικοι περιοχής πλούσιας σε χαλκό) εποίκησαν την Πιθηκούσα, νησί στον κόλπο της Νεάπολης, και αργότερα την απέναντι ακτή της Κύμης, με αρχηγούς τον Μεγασθένη από τη Χαλκίδα και τον Ιπποκλή από την Κύμη (της Εύβοιας) (1).

Στα αμέσως επόμενα χρόνια ακολούθησε ένας μεγάλος αριθμός αποίκων και οι Έλληνες τόσο πολύ αυξήθηκαν, ώστε αποκαλούσαν την περιοχή Μεγάλη Ελλάδα


Ακράγας: ναός της Ήρας.
Οι κυριότερες αποικίες στην περιοχή της Καλαβρίας και στην Απουλία ήταν η Ποσειδωνία, η Ελέα,η Μέδμα,το Ρήγιο,οι Λοκροί, το Σκυλλάκιο, ο Κρότωνας, η Σύβαρις, η Ηράκλεια, το Μεταπόντιο, το Βρενδέσιο, η Υδρούς, ο Τάρας κ.α. (3). Η εξάπλωση αυτή προς τα δυτικά της Ελλάδας έφερε μαζί με τους αποίκους τους μύθους και τους ήρωές τους. Ο Τάραντας, γιος του Ποσειδώνα και μιας τοπικής νύμφης, της Σατυρίας (κόρης του Μίνωα) είναι επώνυμος ήρωας της πόλης. Ιδρυτής της πόλης είναι ο Φάλανθος, αρχηγός των Ειλώτων του Μεσσηνιακού πολέμου. Είχε, λέει ο μύθος, οργανώσει την εξέγερση εναντίον των Σπαρτιατών. Η εξέγερση θα γινόταν κατά τη διάρκεια της σπαρτιατικής γιορτής των Υακινθίων, και ο Φάλανθος θα έδινε το σύνθημα βάζοντας στο κέφαλι του το σκούφο. Οι Σπαρτιάτες πληροφορήθηκαν το γεγονός, και ο κήρυκας απαγόρευσε στον Φάλανθο να βάλει το σκούφο του. Ετσι αποκαλύφθηκε η συνωμοσία και μετά από συμβουλή του Μαντείου των Δελφών, έφυγαν οι Είλωτες στην Ιταλία και ίδρυσαν την αποικία του Τάραντα. Λένε ακόμα, πως το Μαντείο είχε αποκαλύψει στον Φάλανθο ότι θα πετύχαινε στην προσπάθειά του να εποικήσει τη νέα πόλη μόνο όταν θα έβρεχε από αίθριο ουρανό. Ο χρησμός αυτός εκπληρώθηκε μέσω της γυναίκας του Φάλανθου, της Αίθρας. Η Αίθρα (αιθρία = ανοικτός ουρανός), μαθαίνοντας για την αποτυχία του άνδρα της και των συντρόφων του, άρχισε να κλαίει

Τον Τάραντα, στην αγορά της πόλης, κοσμούσε το χάλκινο άγαλμα του Δία, το μεγαλύτερο μετά τον Κολοσσό της Ρόδου, και κολοσσικό άγαλμα του Ηρακλή(2). Το δεύτερο αυτό άγαλμα μεταφέρθηκε το 325 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη, και το έλιωσαν οι βυζαντινοί το 1204 μ.Χ. για πολεμικούς σκοπούς. Λίγο νοτιότερα, στο Μεταπόντιο, ο επώνυμος ήρωας της πόλης είναι ο Μετάποντος, γιος του Σισύφου και εγγονός του Αίολου(4).

Νοτιότερα, το Ρήγιο είναι κτισμένο από Χαλκιδείς, και κατά τον Αισχύλο πήρε το όνομά του εξαιτίας της φυσικής καταστροφής που συνέβη στην περιοχή -σεισμοί χώρισαν βίαια τη Σικελία από την άλλη στεριά- κι έτσι αυτός και άλλοι λένε αφ£ ου δή Ρήγιον κικλήσκεταιΟ νόμος έλεγε ακόμα ότι οι Ρηγίνοι δεν είχαν δικαίωμα να λαβαίνουν μέρος σε μουσικούς αγώνες, τη στιγμή που στην πατρίδα τους τα πιο γλυκόφωνα απ£ όλα τα πλάσματα, τα τζιτζίκια, μένουν άφωνα (γεγονός που οφείλεται στην υγρασία της περιοχής).


Η κωμόπολη της Bova: ο αρχαίος Βούας,
όπως δεσπόζει στην κοιλάδα της Αμεντολέα.
Βορειότερα, το Σκυλλάκιο, ή Σκυλλήκιο όπως παλιότερα το έλεγαν, αποικία των Αθηναίων που ίδρυσε εκεί ο Μενεσθέας. Από το όνομα της πόλης και ο κόλπος ονομάστηκε Σκυλληκός (2). Μετά το Σκυλλήκιο είναι η χώρα των Κροτωνιατών, με μυθικό ήρωα τον Κρότωνα. Λένε μάλιστα ότι όταν ο Ηρακλής επέστρεφε από τον άθλο του με τα βόδια του Γηρυόνη, ο Κρότωνας τον υποδέχθηκε και τον φιλοξένησε στην τοποθεσία της μελλοντικής ομώνυμης πόλης. Ο Λακίνος όμως, από το περιβαλλον του Κρότωνα, προσπάθησε να κλέψει τα βόδια. Ο Ηρακλής κατά τη συμπλοκή σκότωσε κατά λάθος και τον Κρότωνα και για να εξιλεωθεί έκτισε προς τιμήν του μεγαλοπρεπές μνήμα, προλέγοντας πως μία διάσημη πόλη θα χτιζόταν στην περιοχή. Αλλοι, πάλι, θεωρούν τον Κρότωνα αδελφό του Αλκίνοου, βασιλιά των Φαιάκων.

Η αποικία του Κρότωνα ήταν φημισμένη για το κλίμα της, καθώς και για τους αθλητές της. Έλεγαν δε, ότι σε μία και μόνη Ολυμπιάδα οι καλύτεροι επτά αθλητές στον αγώνα του σταδίου ήταν όλοι Κροτωνιάτες. Γνωστός ήταν απ£ αυτή την πόλη και ο Μίλων, επιφανής αθλητής και φίλος του Πυθαγόρα(2). Κέρδισε έξι Ολυμπιάδες, δυο Πυθικές, εννέα Νεμεακές και δέκα Ισθμιακές νίκες. Παραπέρα από τον Κρότωνα είναι η Σύβαρις, κτίσμα Αχαιών.Το όνομά της το πήρε από ένα θρυλικό τέρας της Φωκίδας, που ονομαζόταν και Λάμια . Το τέρας αυτό πίστευαν πως έκλεβε παιδιά και οι παραμάνες το χρησιμοποιούσαν σαν φόβητρο (θα σε φάει η Λάμια!).

Νοτιότερα, ο εποικισμός συνεχίστηκε στην “τρίγωνη Σικελία, που παλιότερα λεγόταν γι£ αυτό Τρινακρία και αργότερα Θρινακία, που είναι και πιο εύφωνο. Θρινακία είναι και το νησί στο οποίο έφθασε ο Οδυσσέας αφού ξέφυγε από τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη . Επώνυμος ήρωας των Σικανών, λαού της Σικελίας, ήταν ο Σικανός γιος του Βριάρεω και αδελφός της Αίτνας. Είχε δε τρεις γιους:τον Κύκλωπα, τον Αντιφάνη και τον Πολύφημο(4). Προς την πλευρά του πορθμού, υπάρχουν η Μεσσήνη, η Κατάνη, οι Συρακούσες, η Νάξος, το Ταυρομένιο και η Πάνορμος. Ο Εφορος λέει ότι αυτές ήταν οι πρώτες ελληνικές πόλεις που κτίστηκαν στη Σικελία τη δέκατη γενιά μετά τα Τρωικά. Για τις Συρακούσες, λένε ότι η πηγή της Αρέθουσας στο νησί της Ορτυγίας δημιουργήθηκε όταν ο Αλφειός κυνήγησε τη νύμφη Αρέθουσα. Η Αρέθουσα ήταν συνοδός της 'Αρτεμης κατά τη γιορτή της Λετρινούς, στις εκβολές του ποταμού, και εκεί ο Αλφειός την είδε καί την ερωτεύτηκε. Την κυνήγησε μέχρι τη Σικελία, όπου αυτή, για να τον αποφύγει, μεταμορφώθηκε σε πηγή. Αλλοι λένε ότι τη μεταμόρφωσε η 'Αρτεμις για να τη σώσει. O Aλφειός, από έρωτα, ανακάτεψε τα νερά του με δικά της . Σαν απόδειξη για το γεγονός λένε ότι η πηγή θολώνει το νερό της όταν γίνονται στην Ολυμπία θυσίες βοδιών.


Τις Συρακούσες έκτισε ο Αρχίας και τον Κρότωνα ο Μύσκελλος. Λένε ότι πήγαν μαζί στους Δελφούς. Ζήτησαν το χρησμό και ο θεός τούς ρώτησε αν προτιμούν πλούτο ή υγεία. Ο Αρχίας διάλεξε πλούτο και ο Μύσκελλος την υγεία. Στον ένα ανέθεσε να κτίσει τις Συρακούσες και στον άλλο τον Κρότωνα. Η Νάξος είναι αποικία των Χαλκιδέων, και ο Θουκυδίδης λέει (Ελλήνων δε πρώτοι Χαλκιδείς εξ Ευβοίας πλεύσαντες μετά Θουκλέους, οικιστού, Νάξου ώκισαν , και Απόλλωνος αρχηγέτου βωμόν, όστις νυν έξω της πόλεως εστίν, ιδρύσαντο , εφ£ ώ όταν εκ Σικελίας θεωροί πλέωσι, πρώτον θύουσιΗ δημιουργία βωμού, στον οποίο θυσίαζαν οι εκπρόσωποι των πόλεων της Ιταλίας, δείχνει πως η θέση της αποικίας υποδείχθηκε από χρησμό του Μαντείου των Δελφών, το οποίο και άσκησε πανελλήνια πολιτική στο β£ αποικισμό, κατευθύνοντας τους αποίκους έτσι ώστε να μη συγκρούονται μεταξύ τους, αλλά να κτίζουν αποικίες σε επίκαιρες θέσεις . Κοντά στη Νάξο είναι το γνωστό ηφαίστειο της Αίτνας. Σύμφωνα με τους μύθους, η Αίτνα, ή Αίτνη, είναι Νύμφη της Σικελίας, κόρη του Ουρανού και της Γης. Όταν ο Ήφαιστος και η Δήμητρα μάλωναν για το ποιος θα πάρει τη Σικελία (που είναι η γη των ηφαιστείων και του σταριού), η Αίτνα μεσολάβησε ως διαιτητής .

Αιτναίοι, πρώην κάτοικοι της Κατάνης, κατοίκησαν την Ινήσσα, στα ορεινά της Αίτνας, μετονόμασαν το μέρος σε Αίτνα και τιμούσαν τον Ιέρωνα έκτοτε ως ιδρυτή της πόλης . Στο μέρος αυτό υποδέχονταν αυτούς που ήθελαν να ανέβουν στο βουνό. Η Κατάνη, που βρίσκεται κάτω από την Αίτνα, υποφέρει από τα φαινόμενα που συμβαίνουν στους κρατήρες... Τα ρυάκια της λάβας περνάνε πολύ κοντά από την πόλη, και εκεί λέγεται ότι έγινε το επεισόδιο με τους Αμφίνομο και Αναπία, τα παιδιά που πήραν τους γονείς τους στους ώμους και τους έσωσαν από τη συμφορά που ερχόταν καταπάνω τους .

Νοτιότερα, ο Ακράγαντας, πόλη πλουσιότατη και με επιφανή προσωπικότητα τον Εμπεδοκλή. Αυτός ερεύνησε τα της φύσης, και είναι ο θεμελιωτής της θεωρίας για τη σύσταση του σύμπαντος από τα τέσσερα στοιχεία: τη γη, το νερό, τον αέρα και τη φωτιά. Ο Εμπεδοκλής ρίχτηκε στον κρατήρα της Αίτνας για να εξαφανιστει το σώμα του και να δοθεί η εντύπωση πως αναλήφθηκε στους ουρανούς. Η παράδοση προσθέτει ότι βρέθηκε ένα από τα χάλκινα σανδάλια του στο χείλος του κρατήρα. Από την άλλη πλευρά του νησιού και σε μικρή απόσταση από αυτό υπάρχουν οι Λιπάριοι νήσοι και η ίδια η Λιπάρα, η οποία είναι και η μεγαλύτερη αποικία Κνιδίων . Το όνομά της το πήρε από τον Λίπαρο, γιο του Αύσονα, μυθικού βασιλιά της Ιταλίας. Οταν τα αδέλφια του τον έδιωξαν από τη χώρα του, έφυγε με μερικούς πολεμιστές και αποβιβάστηκε ανοιχτά από τη Σικελία, στο νησί που ονόμασε Λιπάρα. Οταν ο Αίολος ήρθε στο νησί του τον φιλοξένησε και του έδωσε για γυναίκα την κόρη του Κυανή. Ο Αίολος ως αντάλλαγμα του έδωσε τα μέσα να επιστρέψει στην Ιταλία, όπου οι κάτοικοι του Σορέντο τον έκαναν βασιλιά τους.

Κλείνοντας τον κύκλο των πόλεων της Μεγάλης Ελλάδας, συναντάει κανείς την Πάνορμο (Παλέρμο), η οποία στα χρόνια του Στράβωνα ήταν και βάση των Ρωμαϊκών λεγεώνων.








Απόσπασμα από το 0300




Ως Μεγάλη Ελλάδα θα μπορούσαμε να ορίσουμε το εκείνο το τμήμα της Ιταλικής Χερσονήσου που εκτείνεται νότια της νοητής γραμμής ανάμεσα στις πόλεις Napoli και Bari. Η Σικελία άλλοτε συμπεριλαμβάνεται σε αυτόν τον σχηματικό γεωγραφικό ορισμό και άλλοτε όχι.

Υπάρχουν 2 περιοχές στην Κάτω Ιταλία που ακόμα και σήμερα θα συναντήσετε ανθρώπους να μιλούν μια αρχαία ελληνική διάλεκτο. Η μία είναι η Απουλία (Puglia) και η άλλη η Καλαβρία (Calabria).

Παρά τα χρόνια και τους κατακτητές που πέρασαν από τις περιοχές αυτές (Άραβες, Ισπανοί, νορμανδοί) οι ελληνικές κοινωνίες διατήρησαν έντονα συναισθήματα ενότητας και συμμετοχής των κατοίκων στα πολιτισικά και κοινωνικά δρώμενα. Λαμπρό παράδειγμα αποτελούν οι κάτοικοι εννέα ελληνόφωνων δήμων του Salento, οι οποίοι αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να προσπαθήσουν από κοινού να διασώσουν την ελληνική τους ταυτότητα, δημιουργώντας την Unione Dei Comuni della Grecia Salentina.





Εn entrepome na ipo ti milo to grico


μετάφραση: Δεν ντρέπομαι να πω οτι μιλώ ελληνικά
Συνημμένα





Moderator of Motocikleta.Gr

Moto Guzzi Breva V1100 2006
Moto Guzzi Le Mans V11 2003
Moto Guzzi World Club

The way the "V" is meant to be...



Δημοπρασίες Αγάπης ! Δεν έχεις ακόμα την κάρτα μέλους ? Δες τι χάνεις !
Άβαταρ μέλους
Dimitris
Παλαιό Μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 7897
Εγγραφή: Τετ Αύγ 30, 2006 8:11 pm
Τοποθεσία: Μακεδονία, Θεσσαλονίκη, Καλαμαριά
Μοντέλο: Moto Guzzi 1100 Breva 2006 ABS, V11 Le Mans 2003, 1100 sport 1998
Κυβικά: 1100

Δημοσίευσηαπό nefeli την Σάβ Φεβ 24, 2007 8:24 pm

:smt041 :smt041
Άβαταρ μέλους
nefeli
Νέος στο forum
 
Δημοσιεύσεις: 249
Εγγραφή: Τρί Οκτ 31, 2006 1:01 am


Επιστροφή στο ΤΑΞΙΔΙΑ -ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 0 επισκέπτες