ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ
Ο αριθμός των 2κύλινδρων μοτοσυκλετών του 2008 εκπλήσσει και φανερώνει ότι αυτή η τάση έχει πια γίνει κατεστημένο στη μοτοβιομηχανία. Είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό το πώς καταφέρνει μια μοτοσυκλέτα, έστω και με τους μισούς ίππους των 4κύλινδρων σουπερμπάικ, να κάνει ακόμα και σκληροπυρηνικούς να τις παραδέχονται.
Το μυστικό είναι στο χαρακτήρα που έχουν οι μεγάλοι 2κύλινδροι κινητήρες και τον μεταφέρουν και στη μοτοσυκλέτα. Αυτός δε ο χαρακτήρας οφείλεται όχι στην ιπποδύναμη αλλά στην πολύ μεγαλύτερη ροπή στρέψης που αποδίδουν και μάλιστα από πολύ χαμηλότερες στροφές σε σχέση π.χ. με έναν 4κύλινδρο εν σειρά κινητήρα ίδιου κυβισμού. Ετσι, μια 2κύλινδρη 1000άρα μόλις ανοίξουμε το γκάζι π.χ. με 4η και 1.800 σ.α.λ. θα πεταχτεί μπροστά με πολύ πιο αρρενωπό, πιο δυναμικό τρόπο
απ’ ό,τι μια χάιτεκ 4κύλινδρη των 14.000 στροφών.
Για να είμαστε δίκαιοι πρέπει να επισημάνουμε πως κι ένας 4κύλινδρος πολύστροφος κινητήρας έχει την ίδια ακριβώς χάρη και μας ανεβάζει στα ίδια ύψη όταν τον νιώθουμε να… λυσσάει και να ανεβαίνει ακάθεκτος προς τις 8.000, 9.000, 12.000, 15.000 σ.α.λ.

Για να είμαστε όμως ακόμη πιο δίκαιοι -και σωστοί- πρέπει να διευκρινίσομε ότι ο χαρακτήρας αυτός έχει να κάνει κατά βάση με τον V2 και λιγότερο με τις άλλες μορφές 2κύλινδρων (μπόξερ και εν σειρά) κινητήρων. Είναι η 2κύλινδρη διάταξη με την περισσότερη ροπή και τη δυνατότητα να ανεβάζει πιο πολλές στροφές.
Και για να είμαστε… σούπερ δίκαιοι πρέπει να αναφέρομε πως η αναγέννηση του 2κύλινδρου κινητήρα οφείλεται στην επιμονή της Ducati στον V2 (L2 τον λέει λόγω της θέσης του στο σκελετό) στην επένδυση που έκανε σ’ αυτόν αλλά και στις αγωνιστικές του επιτυχίες που του χάρισαν διεθνή αναγνώριση και ανέλπιστη προβολή (έστω κι αν η FIM έβαζε να τρέχουν μαζί 1.000ρια Ducati και 750ρια 4κύλινδρα!).
Και το 2008 είναι φορτωμένο με πλήθος 2κύλινδρων μοντέλων, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο έτος. Αναφερόμαστε δε σε καινούργια μοντέλα διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε και αυτά που ήδη παράγονται.
Μερικές από τις 2κύλινδρες προκλήσεις του 2008 είναι η Aprilia Dorsoduro 750 και η αυτόματη Mana 850. Η Ducati παρουσιάζει τις 848, 1098R και Monster 696.
Από την BMW η οποία έχει χτίσει τη δική της εικόνα στον 2κύλινδρο κινητήρα μπόξερ παρουσιάζει την HP2 Sport και R1200GS, καθώς και την Adventure. Προτείνει δε - πάντα για εντούρο - και τις πιο μικρές F800GS και F650GS Twin.
Η Morini χτίζει την αναγέννησή της γύρω από το δικό της μεγάλο V2 και μετά τη σειρά των Corsaro παρουσιάζει τώρα την Granpasso 1200, την Scrambler για να μας θυμίσει τη περίοδο 60-80 και τη 1.200 Sport.
Η ιστορική Moto Guzzi, εδώ και 40 χρόνια έχει υιοθετήσει το μεγάλο V2 αλλά τοποθετημένον εγκάρσια.
Η εταιρική τηςπορεία ήταν πολύ δύσκολη από την αρχή της δεκαετίας του '80 αλλά τώρα έχει ανακάμψει. Ετσι, μετά την ταξιδιάρικη Stelvio 1.200, ξανάφερε την παραγωγή την πρώτη της V2 τη V7 (είχε τέτοιες παλιά η ελληνική αστυνομία) και τώρα την Sport 1.200. Μόλις έφθασε στην Ελλάδα και στο επόμενο τεύχος θα διαβάσετε αναλυτική δοκιμή.
Η αμερικάνικη Buell παρουσιάζει μια ακόμη μεγάλη V2, τη σούπερσπορ 1.125R, η δε αυστριακή KTM που εδώ και μερικά χρόνια έχει προσχωρήσει και αυτή το στρατόπεδο των V2 παρουσιάζει την RC8/1.190, πάντα σε… έντονο πορτοκαλί!
Αλλη μια ιστορική μάρκα από την Ιταλία, η Gilera, δίνει το δικό της GP800, και φυσικά υπάρχει όλη η σειρά των νέων Harley-Davidson για το 2008 που είναι οκτώ τον αριθμό. Η πρόσθεση, αν την κάναμε… σωστά, μας δίνει καμιά 25αριά νέα δικύλινδρα για τη χρονιά που διανύουμε, σύντομα δε θα δούμε και τον καινούργιο ισχυρό V-2 της Aprilia με 1.200 κ.εκ. Και κάτι ακόμη. Εδώ στην Ελλάδα αγαπάμε, γενικά, τους μεγάλους 2κύλινδρους κινητήρες, όπως αποδεικνύεται από τις πωλήσεις (Honda Transalp/Africa Twin, Yamaha TDM 850/900, Suzuki V-Strom 650, για να μην πάμε λίγο πιο πίσω με τις ιαπωνικές 2κύλινδρες των μικρών και μεσαίων κυβικών, που είναι άλλο θέμα.
Από εδώ ξεκίνησαν όλα
Ο μεγαλου κυβισμου
δικύλινδρος κινητήρας παραπέμπει, κυρίως, σε ΗΠΑ, Γερμανία, Ιταλία και Αγγλία. Στις χώρες αυτές εξελίχθηκαν τα πιο σημαντικά είδη μεγάλων δικύλινδρων σχεδόν από την αρχή της εμφάνισης της μοτοσυκλέτας στη Γη.
Ενας από τους πιο διάσημους κινητήρες «Made in England» είναι αναμφισβήτητα αυτός της Triumph η οποία συνέδεσε την εικόνα της με την εν σειρά διάταξη του κινητήρα αυτού. Στην πιο πρόσφατη εκδοχή του, που έφθασε μέχρι το κλείσιμο της εταιρίας, σχεδιάστηκε από τον μηχανικό Εντουαρντ Τέρνερ στα 500 κ.εκ. Πρωτοχρησιμοποιήθηκε στη Speedtwin 5T το 1937 και αποτέλεσε τη βάση για όλες τις μετέπειτα δικύλινδρες της Triumph μέχρι τα τέλη της δεκαετία του '70!
Το 1939 παρουσιάστηκε η Τ100 Τiger, που έμεινε στην ιστορία αφού κατάφερνε να ξεπεράσει τα 100 μίλια τελικής ταχύτητας, αριθμό φετίχ για τους Αγγλους, που εκείνη την εποχή κυριαρχούσαν στην αγορά της μοτοσυκλέτας. Σημειώστε εδώ πως ο κινητήρας αυτός, ανεβασμένος στα 650 κ.εκ. της Triumph, διατηρούσε το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας μοτοσυκλέτας 1955 μέχρι το 1970! Το πέτυχε στην αποξηραμένη λίμνη της Μπόνεβιλ (ΗΠΑ) κι από τότε ονομάζονταν έτσι όλες σχεδόν οι 650άρες της μάρκας με δύο καρμπιρατέρ. Σημαντικό είναι το γεγονός πως η Yamaha, που στις δεκαετίες του ’60 - ’70 ασπάσθηκε την αγγλική σχολή, παρουσίασε τη δική της «βρετανική» 2κύλινδρη διάταξη το 1970 - παρουσιάζοντας την XS 650 και μετά την XS 750.
Ο δικύλινδρος V-90 φέρνει στο νου HΠΑ και Ιταλία και συγκεκριμένα τις μοτοσυκλέτες των Ιρλανδών Harley και Davidson και τις Ducati. Tα πρώτα σχέδια του ιταλικού κινητήρα ολοκληρώθηκαν τέλη της δεκαετίας του '60 από τον διάσημο Φάμπιο Ταλιόνι, που σύντομα πέρασε τις ιδέες του στο μέταλλο.
Το ’71 η πρώτη V-2 Ducati παραγωγής η 750 GT εμφανιζόταν στην αγορά. Δεν ήταν καλή μοτοσυκλέτα για τα δεδομένα της εποχής αλλά τη βοήθησε η νίκη του Εγγλέζου Πολ Σμαρτ στα 200 μίλια της Ιμολα το 1972 με την 750 SS και περί τα 15 χρόνια αργότερα με τον θρυλικό Χαίηλγουντ στο Τούριστ Τρόφι, συνδέοντας τη φίρμα με τους αγώνες και το πάθος.
Ο Σμαρτ είχε έρθει (και είχε βέβαια κερδίσει διά περιπάτου) στο Τατόι, την επόμενη χρονιά. Οι μοτοσυκλέτες V-2 της Ducati πέρασαν κρίση ποιοτική μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '80, αλλά στη συνέχεια ξεκίνησε η ανάκαμψη που σήμερα τις έχει φέρει στην κορυφή του χώρου. Οι δε μοτοσυκλέτες της είναι σημείο αναφοράς χάρη στον μεγάλο 2κύλινδρο κινητήρα τους που στην έκδοση 1098R είναι η απόλυτη σούπερ σπορ του είδους.
ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ