Μπαταρία και προβλήματα.
Αυτό το μαύρο, συμπαγές και βαρύ αντικείμενο κάτω από τι σέλα η το τεπόζιτο (ανάλογος την μοτο) με δυο πόλους: κόκκινο (+) και μαύρο (-).
Η μπαταρία ευθύνεται για την εκκίνηση τις μότο όπως επίσης και για την συνεχή τροφοδοσία με "σταθερό" ρεύμα ως φίλτρο μιας και το δυναμό έχει ασταθή Volt ανάλλογα με τις στροφές του μοτέρ.
Κλασικό πρόβλημα μπαταρίας μοτοσικλέτας: "EΜΕΙΝΑ! ΜΕ ΣΠΡΩΧΝΕΙΣ ΛΙΓΑ ΜΕΤΡΑ ΡΕ ΦΙΛΕ;"
Τι φταίει? Συνήθως εμείς! Η μπαταρία χρειάζεται συνεχή και καλή φόρτιση ιδιαιτερα όταν την ξεζουμίζουμε. (πάντα φώτα, μικρές αποστάσεις, σταμάτα-ξεκίνα).
Μια 12V μπαταρία (όπως οι περισσότερες μοτο παραγωγής πια) χρειάζεται 14V τουλάχιστο για να φορτιστεί και να μην καταναλώνει τα αποθέματα της. Γιατί? Θα εξηγήσω παρακάτω! Αν τεστάρετε μετά από μια μεγάλη διαδρομή την μπαταρία σας, θα δείτε ότι είναι 13-13.5V.
Το δυναμό πριν τις 3.000 στροφες δε παρεχει στην μπαταρία συνήθως πάνω από 12-13V άρα όση ώρα και να αφήσουμε μια μπαταρία στο ρελαντί (ακομη χειρώτερο), το μονο που κάνουμε είναι να τρώμε τα αποθέματα της μέχρι να πέσει στα 12V.
Εάν δε, έχουμε ανοικτά και τα φώτα? Μετά από λίγο θα δούμε τα φώτα να τρεμοπαίζουν γιατί αρχίζουμε και τρώμε ΚΑΙ τα αποθέματα τις μπαταρίας οποτε το όλο κύκλωμα δουλεύει αποκλειστικά με την παροχή του δυναμό και η μπαταρία έχει πέσει κάτω από 12V μιάς και στο ρελαντί το δυναμό δε παρέχει ΟΥΤΕ 12V!
Αποτέλεσμα? Εμείς νομίζουμε ότι την φορτίζουμε, ενώ στην ουσία ξεθεώνουμε την μπαταρία και την επομενη μέρα θα αρνηθεί να κάνει την δουλειά της οποτε θα αναρωτηθούμε "μα αφού την φόρτιζα μιση ώρα... τι έγινε"!!!
ΌΧΙ! μην τρέξετε να αγοράσετε μπαταρία! δε χάλασε! Εσείς φταίτε!
Συνεχίζουμε για την φόρτιση λοιπόν...
Περίπου στις +5000 στροφές (πχ για το 600αρι) το δυναμό παρέχει τα επιθυμητά 14 Volt (συνήθως) που μπαίνει η μπαταρία σε κατάσταση φόρτισης μιας και το προσφορά του δυναμό είναι αρκετή να "συντηρεί" την μοτο εν λειτουργία αλλα και να φορτίζει την μπαταρία!
Η διαδικασία αυτή (η βόλτα) πρέπει να διαρκεί πάνω από μισάωρο για να προλάβει η μπαταρία να "φορτίσει" έστω για μέχρι την επόμενη βόλτα.
ΠΡΟΣΟΧΉ! Αν η βόλτα είναι με αναμμένα τα φώτα, με πολλά φανάρια (ρελαντί) και πολλές στάσεις θα δημιουργηθεί το προηγούμενο φαινόμενο αποφόρτισης και ότι κάνουμε παράλληλα το ξε-κάνουμε!
Γι’αυτο λέμε, μια μεγάλη βόλτα βοηθάει στην φόρτιση περισσότερο παρα να πεταχτούμε μέχρι το κέντρο και να πέσουμε σε 40 φανάρια (κλπ κλπ) και να νομίζουμε ότι βγήκαμε να φορτίσουμε την μπαταρία χειμωνιάτικα.
Ο συσσωρευτής των μοτο (πλην αυτόν τεχνολογίας GEL) έχει ένα μειονέκτημα.
Οποτε αδειάσει πλήρως (<12V) καταστρέφονται (κολλάνε) τα στοιχεια του (εσωτερικά) και γίνετε το φαινόμενο του βραχυκυκλώματο ς και έτσι μειώνεται η χωρητικότητα της μπαταρίας (τα αμπέρ). Ετσι για μεγάλα χρονικά διαστήματα (άνω τον 2εβδομάδων) καλο είναι η μπαταρία μετά από πλήρη φόρτιση να αποθηκεύεται σε χορό δροσερό και στεγανό μέχρι την επομενη χρησιμοποίηση της ή για μεγάλες χρονικές περιόδους (τρίμηνα ή και ολο το χειμώνα) να μπαίνει σε ηλεκτρονικό φορτιστή (30ευρω εχει μωρέ!) που συνήθως την φορτίζει μέχρι τα 14V περιμένει να πέσει στα 13V και την ξανανεβάζει στα 14 V κλπ οποτε κάνει την διαδικασία που θα έκανες μονος σου αν κινούσες τι μότο καθημερινός! Οι ειδικοί λένε ότι κάθε μπαταρία (εκτός των GEL) που ξεφορτίζεται πλήρως χάνει 30% της χωρητικότητας της οποτε σε περίπτωση που μια μπαταρία σας αφήσει 3-4 φορες είναι δύσκολο να επανέλθει (ακόμη και αν την έχετε 1 μηνα) όπως ολοκαίνουρια, όσο, και με ότι και να την φορτίσετε γιατί θα έχουν κολλήσει πολλά στοιχεία εσωτερικά. Οποτε αν καμια φορα δεν παίρνει μπροστά η μοτο... Μην ξεπατώσετε την μπαταρία... σπρώξτε καλύτερα την μοτο σας και κάντε την βόλτα σας χωρίς φώτα (ε, όχι και το βραδυ βρε αδερφέ!) γιατί αλλιώς θα "σκοτώσετε" ένα μέρος της μπαταρίας και γενικά δε θα σας δωθεί η ευκαιρία πολλές φορές και θα πάτε σύντομα για νέα μπαταρία ή θα σπρώχνετε καθε μέρα!
Ενα μικρό tip είναι, να οδηγείτε μέρα νύχτα με ανοικτά τα φώτα... αλλα στην πρώτη περίπτωση, το τελευταίο 5 λεπτο να κλείνετε τα φώτα σας για να βοηθάτε το κύκλωμα να δώσει λίγη δύναμη στην συσώρευση για την επόμενη δυσκολία, την κίνηση της μίζας για την επόμενη βόλτα σας. Τώρα το πώς ακριβώς θα γίνει αυτό με τα νέα μοντέλα στα οποία τα φώτα ανάβουν πάντα βέβαια...αυτό είναι ένα άλλο τεχνικό άρθρο